MMAH!

Godmorgon! Sitter halvdöd på jobbet och är så trött att det känns som att hjärnan bränner. Sitter och nostalgitrippar på haga fritidsgårds hemsida och läser texter som käre salo har skrivit från livet är en fest, fruktansvärt roligt.

"Anmälda till årets Livet är en fest var Moa, Martin, Adnan, Klara, Natta och Emil.
Onsdag kväll kl 1900 var det samling vid resecentrum i Norrköping. Tåget skulle gå 19:33 från Norrköping mot Södertälje syd. 50 st Norrköpings ungdomar och ledare väntade med spänning på perrongen att tåget skulle komma. Tåget glider in och dörrarna öppnas, alla 50 in samtidigt SPRING! Tuff tuff (ca 1 och en halv timma senare) framme vid Södertälje syd. 30 minuters paus innan tåget kommer, folk sitter och pratar en del går på toa och andra bara står. Man känner en spänning inför resan och är väldigt sugen på att få komma fram, det är ju inte direkt kul att spendera 13-14 timmar på en tåg där toaletten inte är större än en städskrubb (inte för att man hängde så mycket på toa men ändå).

Haga hade tur med sina biljetter och fick en hel sovkupé för sig själva medans andra fick dela. Jaha, nu ska man sitta här fram till kvart över tio i morgon då!. Mycket fast och fläkt på alla ungdomar, tror inte många sov så väldans mycket denna natt. Torsdag morgon vid 6 tiden studsar Herr Salo upp ur sängen, morgon pigg (inte direkt men jag gick upp då i alla fall). Börjar med en mycket uppfyllande Conex frukost bestående av en gammal inplastad ostmacka och en kopp kaffe. Conny (från djäkne/lindö) ansluter sig kort för samma intag av näring. Vi börjar väcka dom trötta vid 8 tiden och dom är INTE sugna på att gå upp men ska man av i Bastuträsk så måste man vara redo! (Bastuträsk är en härlig håla vi alla från Norrköping lärt oss älska)

10:15 skulle vi vara framme i träsket men så klart var vi försenade (heja connex), jag tror vi kom fram ca35 minuter försent men bussen stod kvar och väntade på oss. Tjo hej alla av tåget och på bussen! (50 personer fyller en buss. Är men 51 så får en stanna kvar.) Är man 50 personer som har bokat plats på en buss från härliga bastuträsk till Skellefteå plus alla andra som planerat att åka med samma buss så antar man ju att det finns TVÅ bussar!!! Men inte i Bastuträsk, där finns bara en buss (heja connex). Så det var bara att sätta sig i världens minsta väntsal och vänta. Prat med conex hallå hallå, bla bla. Det fanns buss men ingen busschaufför?!. Men va f!# (Borta bra men hemma bäst. Hjälp oss vi sitter fast i Bastuträsk). Efter ca 1 och en halv timme kommer det en buss som ska ta oss till detta här Skellefteå och Livet är en fest.

Väl framme är det möte med våra guider som hjälper oss till incheckningen sen var det raska takter bort till invigningen och efter den dags för OPEN SPACE!. En sak jag lärde mig just då var att man måste äta, Hagas ungdomar är inte som Rambo. Äter man ingen/lite frukost och sen får sitta i härliga Bastuträsk så blir man grinig. Så det blev det Sibylla i stället! Med en stadig måltid som skulle hålla sig fram till välkomstmiddagen kl 1900 blev vi inkvarterade på Tuböle skolan tillsammans med Frinavet (mycket trevliga människor). Därefter blev det lite vila och byte av kläder inför middagen och kvällens disco. 08:00 beep beep! dags för frukost. 2/7 av Haga gänget sov typ hela natten, det gjorde inte dom andra så 8:00 är ingen höjdar tid för frukost men upp kom dom. 9:00 åkte bussar för att ta alla till sina valda aktiviteter. Tjejerna skulle rida, Martin skulle spela foltbollsgolf men det var inställt så det blev discgolf i stället och Adnan jaa han skulle rida!. Då han inte valt det så var det bara att rodda ihop något lite snabbt, jag tog kontakt med en av arrangörerna och kollade om det fans plats med Martin på hans buss.

André: Klart Adnan inte kan rida – han är ju allergisk!.
Arrangör: Näe det är klart. Ok men då fixar jag det.
André: (viskar) Om nån frågar så är du allergisk.
Adnan: Ok

Jag hade blivit tilldelad en aktivitet som jag skulle iväg på. Klättring, samma som Emil. Helt ok. Om Skellefteå har nått så har som en mer än ok klättervägg. 15-16 meter + ett nice bouldering rum. Sen tillbaka till Tuböle för lunch efter en 40 minuters väntan på bussen, tjejerna som var iväg och red fick visst vänta 1 och en halv timme på bussen!!. Efter lunch så var det lite stads promenad + chill tid. Sen var det middag + lite chill till innan Tivolidiscot på Anderstorps fritidsgård. 400 dit resta ungdomar plus Skellefteås egna var här. Kan inte säga annat än grymt mycket folk. Lite roliga aktiviteter, uppträdanden och disco. Dåligt dock att dom stängde discot för uppträdanden då dom flesta villa dansa på discot. Då detta var sista natten vi sov i Skellefteå så ville ju alla vara vakna in i det sista!

08:00 beep beep! Frukost… Bussarna går kl 9.00 bara att packa ihop. Då jag hade turen att hamna i samma rum som Frinavet och Fia (med alla dom smarta idéerna) så började vi att städa och plocka i ordning redan på morgonen så vi skulle slippa att åka tillbaka och hämta all packning. Fia, Conny och jag fixade biffen, sen blev det buss till E-fyran (ungdomenshus). Där ligger Adnan, Martin och Klara och sover. Jasså inga aktiviteter här alltså! Efter en snabb lunch på Max var det dags för avslutning. Norrköpings arrangörs grupp fick uppdraget till nästa år att bära facklan vidare."

Sen är det ju synd att Salo den soppan har slarvat bort bilderna, men de va fina iaf.