Psykologisk egoism

Thomas Hobbes (1588-1679)
"Människor är inte kapabla att vara osjälviska. Alla människor är skapade att se till sina egna intressen. Vi svarar bara på andras behov då vi har något att vinna på det - det är människans natur. Ren människokärlek är en myt - den existerar helt enkelt inte."

Uppgift: Tänk ut en situation där man gör 100% osjälviska val.
Exempel på vad klassen svarade
- Dödshjälp - Gör du för att stilla ditt eget samvete
- Abort efter våldtäkt - Gör du för att stilla ditt eget samvete
- Flykting hjälp - Gör du för att stilla ditt eget samvete/Tjäna pengar
- Volontärarbete - Gör du för att stilla ditt eget samvete
- Hjältedåd? - För att få sina 15 min i rampljuset
- Jourfamiljer - För att visa att jag har en bra familj och ska hjälpa dom som inte har det
- Hjälp för hemlösa - Gör du för att stilla ditt eget samvete
- Olicensierade aborter på våltäktsoffer - Pengar
- Organdonation - Gör du för att stilla ditt eget samvete
- Läkare utan gränser - För att utväcklas som läkare och få ett bra rykte

Om man tänker på det så kan man ju vinna något på nästan alla situationer.

Uppgift 2: Identifiera dig själv med någon känd person
Exempel på vad klassen svarade
- Ghandi
- Dalai Lama
- Min Mamma
- Jesus
Man identifierar alltid sig själv med goda människor.

Man identifierar sig ju aldrig med onta människor som t.ex
- Hitler
- Stalin
- Pol Potts

Detta är skrämande om man tänker på det.. Jobbar med detta i skolan nu.
/klara


Kommentarer
Postat av: GRAHN - FRIDA

taaack=)

2010-01-15 @ 09:07:05
URL: http://fradaa.blogg.se/
Postat av: HeddoPeddo

Jag kände mig rätt obehaglig till mods när jag insåg att det där stämmer förra året.

2010-01-16 @ 09:00:36
Postat av: klara

ja visst är det illa :p

2010-01-16 @ 14:21:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0